(Čím vyšší precentil, tím lépe)
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy ukazují, kolik peněz ročně obec v průměru za posledních 10 let (2010-2019) byla schopna zařadit do příjmů kapitálového rozpočtu na jednoho obyvatele. Ukazuje schopnost obce získávat peníze na dlouhodobé investice. V některých případech ale může znamenat i neodůvodněné rozprodávání majetku obce.
Dlouhodobý hmotný majetek
Dlouhodobý hmotný majetek na osobu jako průměrná hodnota z let 2009-2018 ukazuje vykázanou hodnotu hmotného vlastnictví obce, zejména v oblasti nemovitostí, přepočtenou na osobu. Hmotné vlastnictví pro obec znamená možnost jednat a realizovat plánované politiky, ať již přímým využitím nemovitostí, pronájmem k zajištění dalších příjmů obce, nebo vhodně zvoleným ručením k investičním úvěrům.
Příjmy z vlastní činnosti
Příjmy z vlastní činnosti zahrnují příjmy, které obci plynou zejména z podnikání společností, které obec založila nebo u nichž má majetkový vklad. Vyšší úroveň tohoto indikátoru značí, že obec je podnikatelsky aktivní, vlastní, nebo má podíly ve společnostech, které na území obce poskytují různé služby apod. Vlastní příjmy zvyšují ekonomickou a částečně i politickou nezávislost obce. Na druhé straně podnikáním obec na sebe bere i riziko neúspěchu (např. pokrytí ztráty apod.). Rovněž by neměla suplovat roli podnikatelů, kteří mohou danou službu rovněž poskytovat. Úroveň tohoto indikátoru je proto třeba vnímat v kontextu. Hodnota ukazuje kolik korun obec touto činností získala v přepočtu na jednoho obyvatele za rok jako průměr z let 2009-2018.
Investiční nákupy
Investiční nákupy jsou kapitálové výdaje obce na nákup nemovitostí, na investiční výstavbu (např. na nové byty), potenciálně na nákup akcií či majetkových podílů. Vyšší úroveň těchto výdajů mohou svědčit o větší hospodářské aktivitě obce, která investuje např. do výstavby bytů apod. ZAjímavé je zejména jejich srovnání s kapitálovými příjmy. Hodnota ukazuje kolik korun obec tímto způsobem vydala v přepočtu na jednoho obyvatele za rok jako průměr z let 2009-2018.
Dan z příjmu právnických osob placená obcemi
Daň z příjmu právnických osob z daně placené obcemi a kraji na jednoho obyvatele představuje příjem obce daňového charakteru, který pochází ze zdanění příjmů právnických osob zřizovaných obcí. V takovém případě obec obdrží 100 % odvedené daně. Hodnota ukazuje kolik korun obec touto činností získala v přepočtu na jednoho obyvatele za rok jako průměr z let 2009-2018. Vyšší hodnota svědčí o větší podnikatelské aktivitě obce.
Daň z nemovitosti
Výnosy z daně z nemovitosti ukazují kolik korun obec získala v přepočtu na jednoho obyvatele za rok jako průměr z let 2009-2018. Daň z nemovitosti je stoprocentním daňovým příjmem obce (tzn., že obec obdrží celý výnos daně, nedělí se státem). Jde o jedinou daň, jejíž výši může obec částečně ovlivnit (může zvyšovat či snižovat daňový koeficient). Vyšší úroveň tohoto indikátoru poukazuje na větší příjmy města v důsledku velikosti obce, vyššího podílu nemovitostí v soukromém vlastnictví na počet obyvatel obce, nebo právě v důsledku daňové politiky obce.
Daň z příjmu FO - OSVČ
Daň z příjmu fyzických osob samostatně výdělečně činných na jednoho obyvatele představuje průměrný roční výnos obce z daně zaplacené OSVČ, které mají na území obce své bydliště, v přepočtu na běžného obyvatele obce. Údaj představuje průměr z let 2009-2018. Vyšší úroveň tohoto indikátorů svědčí o vyšším podílu drobných podnikatelů mezi obyvateli obce.
Daň z příjmu FO - ZČ
Daň z příjmu fyzických osob (FO) ze závislé činnosti představuje příjem obce z výnosu daní zaměstnanců, kteří mají místo výkonu práce na území dané obce. Udaj představuje výnos jako průměrnou částku na jednohoobyvatele obce stanovenou jako průměr z let 2009 -2018.Vyšší úroveň tohoto indikátoru tak ukazuje na to, že je v obci vyšší počet pracovních míst (indikuje např. přítomnost většího zaměstnavatele v obci) a/nebo vyšší příjmovou úroveň obyvatel.
Rozpočtové saldo
Saldo rozpočtu obce v přepočtu na jednoho obyvatele ukazuje roční bilanci hospodaření obce v přepočtu na jedoho obyvatele. Čím vyšší kladný výsledek, tím větší je přebytek obecního rozpočtu. Příjmy obce jsou v takové případě vyšší než její výdaje. Naopak, čím vyšší záporný výsledek, tím větší rozdíl je mezi příjmy a výdaji obce. V takovém případě jsou příjmy obce nižší než její výdaje. Tento údaj je třeba posuzovat v kontextu s výší dluhové služby (a schopností obce splácet své závazky, aniž by tím byl ohrožen její běžný provoz a nezbytné investice) a investic (např. zda je záporný výsledek způsoben investicí do majetků, z něhož může mít obec v budoucnu příjmy).
Dluhová služba
Dluhová služba v přepočtu na jednoho obyvatele představuje částku, kterou obec ročně vydá na obsluhu dluhu v přepočtu na jednoho obyvatele. Příliš vysoké náklady na splácení dluhu mohou omezit nejen investiční aktivity obce, ale i schopnost pokrýt běžné výdaje. Opět však záleží na poměru k ostatním výdajům / investicím obce. Maximální hranice zadlužení obcí je stanovena zákonem o rozpočtové odpovědnosti (23/2017 Sb.) na 60 % průměrných příjmů za poslední 4 roky.
Podíl investic
Podíl investic na výdajích obce představuje částku, kterou obec vynaložila na investiční výdaje v přepočtu na jednoho obyvatele (např. na nákup nemovitostí, pozemků či podílu v různých společnostech). Údaj představuje průměr z let 2009 -2018Vyšší podíl investic indikuje, že obec vynakládá prostředky z rozpočtu nejen na běžné hospodaření obce, ale rovněž na její rozvoj (např. opravuje a tím zhodnocuje majetek, investuje do výstavby např. bytů apod.). Pro posouzení tohoto indikátoru je nicméně důležité znát, do čeho obec investuje a jaká rizika z toho mohou vyplývat. Příliš vysoký podíl potenciálně rizikových investic může v případě neúspěchu znamenat budoucí zátěž pro rozpočet obce.
31.5
% výdajů z obecního rozpočtu
Dotace
Odhadovaná finanční částka na osobu a rok, kterou obce získaly z EU v období 2014-2020. Částka zahrnuje pouze projekty, kde je jako příjemce uvedena obec.